SOV DIG SLANK
Hvis du vil give din slankeindsats de allerbedste odds, skal du sørge for at sove sødt syv-ni timer hver nat. Jo mindre du sover, des større er din risiko nemlig for at blive overvægtig. Søvnmangel får os simpelthen til at spise mere. Hvis du fx er alvorligt ramt af søvnbesvær og kun sover fire timer eller mindre om natten, er risikoen for, at du tager på, hele 73% højere end normalt. Det viser en undersøgelse fra Columbia University præsenteret på det årlige møde i Nordamerikas Selskab for Fedmeforskning, NAASO. IFORM
SÅDAN HOLDER DE VÆGTEN I USA
Et af de store problemer ved vægttab er, at vægten oftest vender tilbage til udgangsniveauet eller lidt over. I USA har National Weight Control Registry siden 1983 registreret og studeret vægttab og vægttabsstrategier for personer med succesfuldt vægttab. Her er nogle af de effektive teknikker:
44% vejer/måler sig dagligt og 31% en gang om ugen.
De, der konstant overvåger deres indtag af mad og drikkevarer, har det højeste vægttab.
Kun 9% fortæller at de vedligeholder vægttabet uden fysisk aktivitet.
Rask gang er den mest udbredte aktivitet (76%)
De fleste fortæller, at de foretager bevidste valg i dagligdagen for at øge deres fysiske aktivitet (tager fx trapperne)
Spis morgenmad hver dag
Spis mindre fedt, sukker og kalorier
Spis små portioner i løbet af dagen. De fleste fortæller om tre måltider og to snacks
Spis kun junkfood ved særlige lejligheder (mindre end en gang om ugen).
600.000 DANSKERE ER SUKKER-NARKOMANER
- og afhængige af et dagligt sukkerfix fra sodavand og slik. Uden det får de hovedpine, rysteture, dårligt humør eller bliver trætte. Sukker beskrives som narko på linier med andre kendte euforiserende stoffer. Der virker samme sted i hjernen som sukker. "Når vi får sukker, fårdi det psykisk godt, og derfor er en stor del af danskerne sukkernarkomaner", siger Henrik Rindom, en af Danmarks mest vidende og erfarne eksperter i misbrugsstoffer. Stop fra den ene dag til den anden, er kostvejleder Lene Hanssons råd. Du får en slem gang tømmermænd, hovedpine, kvalme og generel utilpashed. Hun anbefaler at man køber godt ind af frisk frugt - og så er det bare med at holde fast. Efter tre dage mærker man foranddringen og kan begynde på en frisk med den sunde kost. BT
ADVARSEL MOD LIGHT-DRIKKE
Ernæringsråden er betænkelig ved stigende salg af sukkerfrie sodavand. Folk tror, de er sundere, men det er der ikke belæg for. Desuden vænner de forbrugeren til, at alt skal smage sødt. Der er ingen, der aner om kunstige sødemidler fremmer sundheden ved at forebygge overvægt, eller om de har den stik modsatte virkning, for det er ikke undersøgt, siger Ernæringsrådets formand professor Bjørn Richelsen. Jeppe Mattisen, ekspert i ernæring i Danmarks fødevareforskning, er enig. Han mener, at producenterne forsøger at gøre light-drikke til en basisfødevare ved at markedsføre dem som sunde. Men produkterne er ikke stuerene, fordi de er tilsat kunstige sødemidler i stedet for sukker, siger han og peger på at sukkerfri sodavand skader tænderne på grund af syreindholdet. Politiken
STRESS FÅR KVINDER TIL AT SPISE MERE
Er du stresset i perioder, så hold ekstra øje med, hvad du spiser. En undersøgelse viser nemlig, at kvinder reagerer på stress ved at spise – og gerne noget usundt. Forskerne stressede en gruppe forsøgspersoner af begge køn og lod dem så holde pause. I pausen var det med al tydelighed kvinderne, der tog for sig af det slik, der var stillet frem. Og jo mere stressede, kvinderne var, jo mere spiste de. Forskerne mener, at forskellen på kønnene kan forklares med, at mens mænd ofte tackler en stresset situation med et ”det er overstået”, så har kvinder en tendens til at ”ruge” over begivenheden. I form
MODERNE KAFFE ER EN KALERIEBOMBE
En café latte om dagen kan betyde en vægtforøgelse på 10 kilo på et år. Den populære ”café latte” har en egenskab, man umiddelbart ikke forbinder med de smarte cafeer. Særligt ikke hvis man går op i at holde den slanke linie. En café latte med sødmælk og sukker indeholder 200 kilokalorier og 10-12 gram fedt. Vælger du en cappuccino, som indeholder halvt så meget mælk som en café latte, vil vægtforøgelsen blive fem kilo på et år med en kop om dagen. En daglig kop café mocha, der indeholder lige så meget mælk som en cafe latte samt en god gang chokolade, vil teoretisk give en vægtforøgelse på 13,5 kilo på et år. Det er mælken og sukkeret, som giver kalorieforøgelsen, ikke kaffen. BT