Test din vægt

Indtast højde: cm
Vægt: kilo
BMI:

BMI - tallet (Body Mass Index) kan give en god fornemmelse af hvor du bør være. Normalområdet for BMI er mellem 18.5 og 25. Er dit BMI mellem 25 - 30 betegnes du som overvægtig. Er det over 30 er du svært overvægtig.

BMI betyder vægten set i forhold til højden - dvs. kroppens massefylde. Tallet fortæller noget om din tyngde i forhold til din højde, men det siger ikke noget om fedtprocent og placering af fedt. Du kan måle din fedtprocent med en fedtprocentmåler, som fås i stormagasiner og isenkræmmere for få hundrede kroner.

MÅL DIN TALJE OG HOFTE

Forholdet mellem talje og hofte siger noget om fordelingen af fedt på kroppen. Du kan regne dig frem til dit tal sådan her: Mål taljen ved navlen, og mål hoften det bredeste sted. Divider taljemål med hoftemål. Hvis du f.eks. måler 88 cm om taljen og 110 cm om hoften ser regnestykket således ud: 88:110= 0,80. Som kvinde bør dit tal være 0,80 eller derunder, som mand 0,94. Er tallet højere har du større risiko for hjerte-karsygdomme og diabetes.

KIG I SPEJLET

Stil dig foran et stort spejl og kig godt på dig selv. Er du tilfreds? Hvad kan du ændre på - og hvad er du nødt til at acceptere?

VÆGTSKEMA

Dr. Phils standarder for kropsvægt er rimelige og rummelige. Her kan du teste hvad du bør veje:

Højde (cm) Kvinder (kilo) Mænd (kilo)
147 41-45-50 52-58-64
150 43-48-53 54-60-66
152 45-50-55 56-62-68
155 47-52-56 58-64-71
157 49-54-60 60-67-74
160 51-57-63 62-69-76
162 53-59-65 64-71-79
165 55-61-67 66-74-81
167 57-64-70 68-76-84
170 59-66-73 70-78-86
173 61-68-75 72-80-89
175 63-70-78 74-83-91
178 65-73-80 76-85-94
180 67-75-83 78-87-96
183 69-77-85 80-89-99
185 71-79-88 82-92-101
188 74-82-90 84-94-104
190 75-84-93 87-96-106
193 78-86-95 89-99-108

Psykologisk har din realistiske vægt imidlertid ikke meget at gøre med tal på en vægt eller andre apparater. Den indebærer at:

  • du kan lide din krop og er stolt af den,
  • du er lykkelig og har det fint med din størrelse,
  • du accepterer det unikke menneske Gud har skabt dig som,
  • du behandler din krop med respekt, omsorg og kærlighed,
  • du kan lide hvad du ser i spejlet hver dag,
  • du koncentrerer dig om at leve godt frem for at se godt ud.

(Kilde: Dr. Phil McGraw: Aldrig mere vægtproblemer, Borgen)

Prøv flere test her: http://blog.slankestudiet.dk/gratis/